Tiple 10. strunné ukulele opus č. 1
Hudební nástroj, který na první pohled vypadá jako karikatura kytary po chvilce zkoumání začne mít svoje osobité kouzlo, nehledě na bohatý zvuk.
Osobně jsem tiple poprvé viděl v katalogu firmy Martin a vryl se mi do paměti vzhled a mnohostrunnost tohoto nástroje. Protože mám slabost pro různé příbuzné nástroje kytary, postavil jsem si tiple podle znalostí získaných na internetu, za přispění vlastního tvůrčího a konstrukčního potenciálu.
Tiple je ve své podstatě ukulele velikosti tenor (c ladění), jen má 2 struny zdvojené a 2 ztrojené, tedy 10 kovových strun a je laděno v „d“ stejně jako koncertní ukulele.
Přehled ladění a použitých strun na tiple:
1) H- 0,010………………… unisono 1
2) H- 0,010………………… unisono 1
3) F#- 0,012………………... unisono 2
4) F#- 0,026 (bronz-motaná) kontra
5) F#- 0.012………………... unisono 2
6) D- 0,015………………… unisono 3
7) D- 0,036 (bronz-motaná)... kontra
8) D- 0.015………………… unisono 3
9) A- 0,010………………… oktáva
10) A- 0,022 (bronz-motaná)
Můj přístup ke stavbě tiple
Moje tiple jsem konstrukčně řešil vlastním originálním způsobem, který se opírá o moje zkušenosti se stavbou španělských kytar. Konstrukce žebrování je navržena tak, aby zvládla tah strun a zároveň rovnoměrně napínala ozvučnou desku nástroje, podobně jako u blány banja a tím dávala sílu a barvu zvuku odpovídající ladění nástroje.
Použil jsem speciální povrchovou úpravu, která kombinuje výhody dvou laků a zároveň je na nástroji nanesena velmi tenká vrstva laku. Jedná se o experiment, který směřuje k co nejvýkonnějšímu nástroji a zároveň k mechanické odolnosti proti opotřebení povrchu. Výsledky experimentu ověří následně používání nástroje v praxi.
Popis nástroje:
Vrchní deska – smrk Šumava
Spodní deska/luby – mahagon sapelli
Krk – mahagon sapelli
Hmatník/ kobylka – palisandr
Zdobení – plast/dřevo/perleť/kost
Mechaniky – olejové chrom
Kobylkový pražec/nultý pražec – kost
Asi každý zkušený muzikant při pohledu na ladění a použité struny dokáže odhadnout výsledný zvuk.Nicméně Tiple právě šokuje kontrami mezi F# a D (struny laděné o oktávu níže).Ve zvuku můžete slyšet tóny ostré,středové i hluboké,v celku nástroj zní velmi bohatě a vytváří dojem hry více nástrojů unisono.Charakter zvuku předurčuje Tiple pro doprovodnou hru a pro folkovou,nebo experimentální hudbu.Přemýšlel jsem o tom,jakému nástroji se zvuk nejvíce podobá.Pochopitelně trochu 12-ti strunné kytaře,nebo buzuki, ale lze ve zvuku „nalézt“ horalský dulcimer. Pochopitelně ukulele ve zvuku nezapře.
Co bude dál?
Pokládám si tuto otázku v době ,kdy je prototyp tiple ještě „teplý“.Sám jsem zvědav zda budu tiple v muzice užívat, či se stane pouhou raritou vlastní sbírky.Rozhodně pro tento ojedinělý nástroj nečekám nějaký davový rozmach v Čechách,myslím si že nástroj zůstane tam,kde má – v rukou muzikantů,kteří chtějí dělat originální muziku postavenou na perličkách jako je tiple.