Jdi na obsah Jdi na menu
 


O Ukulele

O Ukulele

Nechci zde popisovat kompletní historii ukulele,takže jen stručně.

Ukulele vzniklo z kytary,nasvědčuje tomu tvar korpusu,ladění a konstrukce.Dnes je uke oblíbené takřka po celém světě.Údajně ukulele v havajštině znamená blecha.Ukulele má několik velikostí a druhů ladění.

1) „g“ ladění e,h,g,d

2) „d“ ladění h,f#,d,a

3) „c“ ladění a,e,c,g

Můj přístup k ukulele

Ukulele jsem měl možnost zahlédnout poprvé na houslařské škole u pana mistra Jaroslava Kostky.Tento miniaturní hudební nástroj mě natolik okouzlil,že jsem se rozhodl časem postavit svoje vlastní uke.Nějaké základní informace jsem získal od pana mistra Kostky a další vyhledal na internetu.

Na originální ukulele jsou používány nylonové struny,ty se mi však příliš neosvědčili,měly malý tah,proto se často rozlaďovaly při silnějším úhozu trsátka.Napadlo mě použít struny kovové a už jsem u nich zůstal.Produkovaly silnější zvuk,ladění drželo,nebyl problém struny koupit.

„Klasické“ ukulele-na obrázku č.1 je vidět sopránové ukulele mé konstrukce.Používám ladění „g“ tedy e,h,g,d.Síla strun je 10,13,17,11(24) –v palcích bez nul.Struna d může být o oktávu výše (o dva půltóny níž než éčko)-tl.struny 11,nebo níže-tl. struny 24.Sopránové ukulele má standardně oktávovou strunu,je možné používat obě varianty.

„g“ ladění je výhodné pro kytaristy,kteří si nemusí problematicky transponovat akordy,akordy jsou prakticky totožné s kytarou.Chybí však 2 basové struny a hrajeme o celou oktávu výš a na menších polích.

Menzura struny je stejná jako u mandolín.Lze tak říci,že toto sopránové ukulele spojuje výhody kytary a mandolíny.Stejně jako na mandolínu se na něj velmi dobře dá hrát rytmicky.

„moje“ ukulele je vhodné zejména na alternativní hudební styly,ale stejně tak do swingu,trempské atp.Sám se nestydím hrát na něj i bluegrass,nebo blues.

Všiml jsem si jedné pro ukulele nepříznivé okolnosti.Většina muzikantů považuje ukulele za druhořadý nástroj,spíš jako hračku,než jako rovnocenný nástroj.Je to tím,že většina ukulelí je vyráběno na úrovni hraček.To mi bylo trochu líto,proto jsem se rozhodl dát svým nástrojům profi úroveň.

Ukulele stavím španělským způsobem.To znamená hlavně jiný způsob spojení krku a korpusu.Krk je vestavěn do korpusu(viz obrázek č.2 )u běžných kytar je v korpusu špalík a v něm zalepen krk.Španělský způsob pomáhá odlehčit konstrukci ale zároveň je velmi pevný.Pomáhá také lépe přenášet rezonance v celém nástroji.Je to typický způsob stavby mistrovských klasických kytar.

Hodně důležité je ladění strun po celém hmatníku.Toto mám ošetřeno tzv. kompenzačním prahem v kobylce(viz obr. Č. 3).

V katalogu jednoho německého výrobce jazzových kytar jsem objevil jazzové ukulele,vlastně ukulele s klenutými (vypouklými) deskami.To mě inspirovalo postavit něco podobného.

Sopránové jazzové ukulele(viz obr č.4) má stejné struny a ladění jako „klasické“.Má však větší plochu korpusu,proto má mohutnější,kulatější zvuk(což je částečně i klenutím).

Zde je jedna zajímavá varianta,díky možnosti výměny kobylky je snadné ukulele používat s mandolínovými strunami a laděním mandolíny.I když je korpus uke menší od mandolíny produkuje příjemný kulatý tón.Takto „přestruněné“ uke nazývám „mandolele“.

Do budoucna zvažuji „retro“ model s oválným otvorem a tenorové(d a c ladění),jak klasické,tak jazzové.

 

Fotografie